Peter Hallgrens etanolhemsida

Kör din vanliga bensinbil på etanol!

Etanol-Suzuki Javisst, det är fullt möjligt att köra din gamla vanliga bensinbil på etanol. Helt utan ingrepp kan du tanka upp till ca 30-50% E85 (85% etanol, 15% bensin). Jag är före detta biltekniker och har nu experimenterat i tio år med etanolinblandning i mina egna bilar, och har kört över 20000 mil utan problem med varierande etanolprocent i tanken.

Det finns olika sätt att bli mer miljövänlig med sina fordon, det enklaste är att börja blanda i en del etanol i bensinen när du tankar. Du kan då börja med ca 10% etanol och sedan stega upp lite för varje tankning tills bilen eventuellt börjar hacka och gå ojämnt. Då har du hittat gränsen för hur mycket etanol din bil klarar utan konvertering. Vissa bilar klarar bara runt 20-30% etanol, medan andra bilar kan gå jättebra på 100% etanol rakt av. Längre ner på sidan finns en länk till Mattias Åhmans lista över hur mycket etanol olika bilar klarar av.

Vill man vara lite mer avancerad och köra helt på etanol finns det flera vägar att gå. Man kan t ex montera en bränsletrycksregulator på returledningen. Detta är det billigaste alternativet och passar bäst till äldre bilar som man kanske inte vill lägga så mycket pengar på, regulatorn kostar ca 800 kr. Den jag rekommenderar tillverkas av Malpassi och finns hos flera återförsäljare (se länksidan). För att montera och justera regulatorn bör man dock vara hyfsat duktig på att meka med bilar. Det övertryck som skapas med bränsletrycksregulatorn är inga större problem för bränslepumpen i dom flesta bilar utom möjligtvis vissa äldre japanska märken, som oftast har något klenare pumpar (se nedan om min Honda Civic). Men där är det mycket enkelt att bara komplettera med en extrapump intill insprutningen. Fördelen med högt tryck och små insprutare är den mer finfördelade sprutbilden som gör att bränslet blir lättare att tända, även om en del väljer att använda större spridare istället.

Ett annat alternativ är att skaffa en elektronisk FFV-box, det finns flera olika till varierande priser. En sådan box är väldigt enkel att montera och bilen ska sedan fungera som en "riktig" FFV-bil, det är i princip en chiptrimning. Med denna lösning slipper man experimentera sig fram till vilket bränsletryck bilen behöver, det är bara att montera boxen och sedan sköter bilen sig själv. Det är en sådan här box jag har i vår nuvarande huvudbil, och jag är mycket nöjd med hur den fungerar.

Etanol-Honda

Lagligt?

Tyvärr är detta troligen inte helt lagligt, pga alltför sträng lagstiftning. Enligt lag ska varje ingrepp i nyare bilar (även ändrat bränsleslag) medföra en omtypning som kan kosta över 40 000 kr. Vägverket har dock lagt flera förslag att fordon äldre än -93 ska få konverteras fritt, och nyare årsmodeller med någon form av certifiering. Vi väntar med spänning på nya lagar...

Tyvärr verkar det dock som att konverteringen då måste göras av en speciell konverteringsfirma för att bli godkänd, och detta kan komma att kosta tiotusentals kronor eftersom det förmodligen krävs "en hel del experimenterande" (enligt Olle Hådell på Vägverket) för att optimera varje enskild bilmodell. Om kostnaderna blir så stora är förslaget i princip värdelöst för vanliga privatpersoner, det finns nog inte så många som vill lägga 10000-20000 kr bara för att få bilen klassad som miljöbil. När det i praktiken bara kostar ca 800 kr eller max några tusen för en enkel etanolkonvertering. Framtiden får väl utvisa hur det löser sig.

Risken finns väl också att det kommer att bli klart och tydligt olagligt både att blandtanka och att konvertera själv, och att polis och bilprovning då kommer att slå ner på oss hemmakonverterare. Än så länge är dock bilprovningen nöjd så länge bilen klarar gällande avgasvärden. Jag är varken kemist, miljöexpert eller matematiker, men det enklaste och bästa i mina ögon vore att låta var och en konvertera på sitt sätt, och med hjälp av ett godkänt avgasintyg från en certifierad verkstad sedan kunna registera bilen som miljöbil.

Medan vi väntar på bättre lagar får man fråga sig om det är bättre att följa lagen och fortsätta köra på fossilt miljöfarligt bränsle, eller om man ska vara "olydig" men snäll mot miljön? En lagstiftning som inte tillåter förbättringar för miljöns skull tycker i alla fall jag är fel. Jag har förut aldrig haft några problem med besiktning av mina etanolbilar, besiktningspersonalen har snarare varit väldigt imponerade att man faktiskt kan köra även gamla vanliga bilar på etanol. Vid en besiktning råkade jag dock ut för en ovanligt nitisk tjänsteman som menade att jag inte borde tala om för honom om jag hade annat än bensin i tanken. Han godkände ändå bilen utan problem. Utsläppen har alltid legat gott och väl under de tillåtna värdena. Inte ens poliserna vid flygande kontroller under åren har haft något att anmärka, trots att jag alltid har haft stora etanoldekaler på bilen.

Varför etanol?

Etanol-Ford Varför ska man då tanka etanol? För det första är det miljövänligt, etanolen är ett biobränsle som ingår i ett naturligt kretslopp, den bidrar inte till något tillskott av koldioxid i atmosfären. För det andra blir bilen piggare och går renare, det känns som man fått några extra hästkrafter under huven. Och sist men inte minst är ju etanolen mycket billigare, den kostar idag mellan 8:40 och 9:60 kr, flera kronor billigare än bensinen. Nackdelen är att man måste tanka två gånger, både etanol och bensin, om man inte konverterar sin bil till att kunna gå på enbart E85. En till nackdel är att det inte finns etanolpumpar riktigt överallt ännu, men med ökad efterfrågan kommer ju pumparna upp på fler ställen. Tankställena har faktiskt fördubblats flera gånger de senaste åren.

Varje liter etanol som ersätter bensin minskar utsläppen av många giftiga ämnen, och därmed påfrestningen på vår miljö. Det är verkligen dags att vi börjar ta ansvar för hur vi behandlar vår planet, och att tanka etanol är ett relativt enkelt sätt att förbättra sitt samvete. All 95-oktanig bensin har idag 5% etanol inblandat, och det är ju i sig ett gott tecken. Om all bensin som säljs i Sverige skulle innehålla 15-20% etanol (det klarar alla bensinbilar), skulle de farliga utsläppen minska med motsvarande procent. Och det med samma gamla fordonspark. Man kan alltså köra ganska miljövänligt utan att behöva köpa en ny miljöbil, och på så sätt hjälpa till att gradvis ställa om vårt samhälle till bilar med mindre giftiga utsläpp.

Etanolen är naturligtvis inte det ultimata bränslet för all framtid, det bästa vore ju om vi kunde driva våra fordon med något som överhuvudtaget inte påverkar miljön. Men eftersom vi inte är där än på många år, så anser jag att etanoldrift i dagsläget är ett av de bättre alternativen i och med att det är så enkelt att konvertera även gamla bilar till en mer miljövänlig drift.

Hur gör man?

Etanolbuss Du kan börja tanka etanol redan idag. Börja försiktigt som jag gjorde, ca 20-30% och trappa sedan upp allteftersom. Det enda som händer om du skulle tanka för mycket etanol är att motorn börjar hacka och gå ojämnt, då är det bara att pytsa i lite mer bensin så går det bättre. Då har du hittat gränsen för vad din bil klarar av utan ingrepp. Bränsleförbrukningen är ungefär densamma som med ren bensin, vid låginblandning upp till ungefär 30-40% har jag t o m märkt att förbrukningen blir något lägre. Vid högre inblandning från ca 50-60%, och till när man kör helt på E85 drar bilen kanske 20-30% mer bränsle, men eftersom etanolen är flera kronor billigare sparar man ändå en del på det. Och framför allt mår ju miljön bättre.

Hur mycket E85 klarar din bil?

Klicka här så kommer du till Mattias Åhmans lista där du kan se hur mycket E85 olika bilar klarar, både konverterade och okonverterade. Listan är bra t.ex. när man ska byta bil, eller för den som vill börja köra på etanol. Skicka in även dina uppgifter till listan, både bensin/etanolblandare och helkonverterare är välkomna.

Garantier?

Etanol-Escort Jag vill påpeka att ingen ännu är fullärd på detta område som är förhållandevis nytt. Jag kan inte lämna några garantier för din bil, jag har bara mina egna erfarenheter att gå på. Biltillverkarna rekommenderar en löjligt låg nivå av etanolinblandning eftersom detta är så oprövat, mellan 0-15% beroende på fabrikat. Men mina bilar har ju gått problemfritt på varierande etanolinblandning i tio år och 20000 mil, så varför skulle inte din bil göra det?

Vi är ganska många nu som experimenterar med etanol i våra bilar, många lägger ut sina erfarenheter i nyhetsgrupper på internet och vi lär oss av varandras framgångar och ev misstag. På www.etanol.nu finns ett forum där jag brukar skriva en del inlägg, det har blivit några stycken med tiden. :-) Det är fler och fler som blir intresserade av detta med etanoldrift. Jag har under åren fått hundratals mail från folk som vill börja köra miljövänligt, och min hemsida har nu haft över 228000 besök sedan februari 2003! Det började med en liten snöboll, men börjar nu likna en lavin...

Mina etanolbilar

Etanol-Micra Jag började 1998 väldigt försiktigt med ca 5% inblandning i en gammal Suzuki Swift, och ökade sedan andelen etanol lite i taget tills jag körde enbart på E85. För att köra helt på etanol var jag tvungen att justera förgasaren lite så att bilen fick mer bränsle. Denna Suzuki körde jag i tre år och 2500 mil utan problem.

Vår Ford Mondeo -94 körde jag först på ca 70% E85 utan problem och utan ingrepp, detta gjorde jag i ca 5000 mil. Sedan monterade jag en justerbar bränsletrycksregulator av märket Malpassi modell AIR 004 (kostar ca 800:-) för att kunna köra helt på E85. Denna fungerade helt okej, jag körde den i ett år och ca 1500 mil på ren E85. Bilen startade lätt, och gick bra överlag. Problemet med kallstarter (utan motorvärmare) var dock kvar, men detta brottas ju även en "riktig" FFV med. Ner till tio plusgrader var det inte några som helst problem utan värmare. Vid fem plus och kallare behövde jag använda motorvärmare, det funkade även vid 17 minusgrader. En motorvärmare är nästan nödvändigt om man vill köra på ren E85 även på vintern (se frågor och svar), och en sådan är ju bra att ha även om man vill gå tillbaka till bensindrift så småningom. Forden köptes sedan av en miljöintresserad familj som vad jag vet fortfarande kör den på etanol.

I vår Honda Civic -88 monterade jag ockå en Malpassiregulator, men i den fick jag komplettera med en begagnad bränslepump från en Volvo eftersom Hondans egen pump inte orkade med det högre bränsletrycket. Hondan körde jag i 4,5 år och 2800 mil på etanol.

Vi bytte sedan Civicen mot en Ford Escort -93, där jag monterade en regulator. Escorten rullade 700 mil på etanol innan vi sålde den vidare som etanolbil.

Etanol-Galaxy På grund av en period med två hundar samt barnvagn skaffade vi en VW Caravelle minibuss -95. Bussen gick bra på ren E85 med hjälp av en Malpassiregulator, och med motorvärmare/startgas gick den igång utan problem även på vintern. Några snillen på www.etanol.nu kom på att man kan eliminera kallstartsproblemen genom att montera ett motstånd efter tempgivaren. Det lurar motorn att tro att det är kallare än vad det egentligen är, så det fungerar ungefär som en choke. Kostnad för motstånd och kontakt är löjliga 18 kr. Jag provade detta i bussen, och det fungerade kanonbra. Vi körde ca 3300 mil på två år med bussen, med en förbrukning på ca 1,3 liter per mil. Jag besiktade bussen två gånger med blankt papper och klockrena avgasvärden. Besiktningspersonalen tyckte det var kul och förvånande att det gick att köra den på etanol. Bussen var för övrigt en riktig långmilare, med över 75000 mil på mätaren.

Vi sålde sedan bussen och gick tillbaka till Ford Mondeo, en 99:a denna gången. Till den skaffade jag en AutoFFV (en elektronisk FFV-box som gör bilen helt bränsleflexibel), monteringen var väldigt smidig och gick på 5 minuter. Jag körde drygt 2900 mil med den, och jag är väldigt nöjd med denna lösning. FFV-boxen känns lite mer high-tech och seriös än att labba med en bränsletrycksregulator som Malpassin, även om den också har fungerat väldigt bra. Bränsleförbrukningen ligger på ca 1,0 liter/mil, ungefär som förväntat.

Escorten som vi sålde byttes mot en Nissan Micra -00 där jag också monterade en AutoFFV, den har gått 3200 mil nu utan problem.

Nu har vi bytt ut Mondeon mot en Ford Galaxy -02, och där flyttade jag helt enkelt över FFV-boxen till den nya bilen. Det tog tio minuter att flytta över boxen och den funkar hur bra som helst även i Galaxyn.

Etanol-gräsklippare Även motorcykeln, en Kawasaki KLR 650 Tengai -90, har fått gå på etanol. Den har gått problemfritt i fyra somrar och 1000 mil.

Jag har också kört gräsklipparen på etanol, en Stiga Tornado med Briggs&Strattonmotor på 4,5 hk. Jag borrade upp det enda munstycket lite så att den får mer bränsle. Den startar lätt och har gått bra på etanol i tio år och ca 200 timmar.

Kontakta mig

Maila mig gärna om det är något du vill fråga om!
Peter Hallgren


www.etanolexperten.se
© Copyright 2003-2015 Hallgren